Czy można bez ograniczeń jeść ukochaną zapiekankę makaronową i mieć szczupłą sylwetkę?

15.11.2014, godzina 14:31

Sport jest czymś, na co nigdy nie jest ani za wcześnie, ani za późno. Rezultaty potrafią być oszałamiające, ale by je odnotować, trzeba zabrać się do czynów. Współcześnie wykrętem nie jest nawet brak czasu. Dlaczego? Na topie jest trwający tylko cztery minuty trening metaboliczny Tabata.

Zapiekanka makaronowa, tłuste jedzenie? Podpowiadamy jak zrzucić nadwyżkowe kalorie w kilka chwil. To coś dla tych, którzy nie odchudzają się, a pragną zadbać o linię.

Inicjatorem programu jest japoński naukowiec Izumi Tabata, który twierdzi, iż jedna 4-minutowa sesja jest równa 60 minutom biegania i 2 godzinom medytacji. Natężony trening interwałowy, zakładający 4 minuty ćwiczeń cztery razy w ciagu siedmiu dni, powstał na potrzeby sportsmenów, ale do gustu przypadł on także entuzjastom fitnessu. Popularność tej metodzie dały niebywałe efekty, jakie osiągali ćwiczący.

Trening Tabata to niejednokrotnie ciężkie 4 minuty ćwiczeń, które poza spalaniem tkanki tłuszczowej owocują zakwasami, a nawet wymiotami. Ze względu na swoją intensywność niewskazany jest dla osób z chorobami serca i o nadciśnieniu tętniczym. Jeśli dołączeniu do programu na przeszkodzie nie stają problemy zdrowotne, znaczenia nie ma także liczba lat.

W trakcie zajęć na każde dwadzieścia sekund ćwiczeń wypada dosłownie 10 sekund przerwy. Nie służy ona jednak rozluźnieniu, gdyż utrata koncentracji obniża jakość treningu. Trenując wiernie z założeniami Tabaty powinno się dać z siebie wszystko. Dlatego robiąc pompki czy przysiady ze sztangą bądź hantlami, powinno się zrobić ich tak dużo, ile w nas mocy.

Instruktorzy zalecający metodę Tabaty są pewni, że rezultaty takich interwałowych zajęć utrzymują się dłużej niż tradycyjnego aerobiku. Tkanka tłuszczowa spalana jest jeszcze po ukończeniu takiego instruktażu. Przeznaczony jest on jednakże szczególnie dla osób, które chcą w krótkim czasie poprawić swoją kondycję.

Chociaż w opinii Tabaty trening kształtuje kondycję organizmu, nie wszyscy wyrażają się o nim w superlatywach. Nie brakuje głosów, iż zagraża on zdrowiu i kompletnie nie rozwija wytrzymałości fizycznej. Faktem jest, że instruktaż dla osoby unikającej regularnych ćwiczeń może być w rzeczywistości niemiły.

 
© 2017 All Rights Reserved