Makaron ze szpinakiem dobry na wszystko.

24.10.2014, godzina 12:33

Blada skóra, strata apetytu, bóle głowy, poczucie osłabienia, duszność już po niewielkim wysiłku. Znasz te objawy. Sprawdź czy to nie niedokrwistość.

Anemię stwierdza się wtedy, gdy takie wskaźniki krwi, jak liczba czerwonych krwinek, ilość hemoglobiny lub hematokryt spadają niżej wartości optymalnych. Jest to stan ryzykowny dla zdrowia. Zachodzi wtedy proces nieprawidłowego natlenienia komórek organizmu. A im mniej tlenu dopływa do komórki tym mniej jest ona przygotowana do pracy i wypełniania zdefiniowanych funkcji.

Przyczyn anemii jest multum. Może być efektem infekcji, ciąży, czy niewłaściwej diety, ubogiej w składniki oddziaływające na wytwarzanie czerwonych krwinek. My doradzimy co zrobić z tą ostatnią grupą niedokrwistości, czyli tworzących się w wyniku nieprawidłowego żywienia.

Wyróżniamy różne warianty niedokrwistości dieto-zależnych:

Jedna z nich to ta, gdy brakuje nam żelaza. Żelazo występuje w produktach spożywczych pod dwoma postaciami. Pierwsze to tak zwane żelazo hemowe, które odnajdziemy w mięsie, podrobach i rybach. Jest ono łatwo wchłaniane przez nasze ciało. Drugie to natomiast żelazo niehemowe, występujące w artykułach roślinnych, nabiale i jego przetworach. Jest ono znacznie słabiej strawne. Aby zwiększyć jego pochłanianie z przewodu pokarmowego do krwi, należy serwować je w towarzystwie witaminy C i kwasu foliowego. Komponenty te odnajdziesz głównie w takich jarzynach i owocach jak: brokuł, czerwona papryka, jarmuż, porzeczki, grejpfrut itp.

Są takie pierwiastki pożywienia, które ograniczają pochłanianie żelaza. Zaliczamy do nich np.: taniny, polifenole, szczawiany. Substancje te trwale unieruchamiają żelazo w przewodzie pokarmowym i przez to nie może ono być zaabsorbowane do układu krwionośnego.

Przeto w czasie "wychodzenia z" niedokrwistości wynikającej z niedoboru tego mikroelementu zastosuj się do poniższych porad. Nie popijaj posiłków ani suplementów żelaza herbatą lub kawą. Stroń od warzyw dostatnich w szczawiany. Nie wcinaj czekolady i nie przyjmuj suplementów mających w sobie cynk i wapń.

Jeżeli pragniecie podtrzymać dobry poziom żelaza to proponujemy spożywać makaron ze szpinakiem.

 
© 2017 All Rights Reserved